Comunitatea educațională a Școlii Gimnaziale ”Avram Iancu” a fos implicată într-o nouă reuniune internațională din cadrul proiectului de parteneriat strategic ”Developing trans and inter curricular skills for 21-st century” desfășurat prin programul ”Erasmus+”. Întrunirea s-a desfășurat în Almeria, Spania între 6 și 11 mai 2018 si a fost găzduită de școala CEIP San Luis. Tema centrală a reuniunii a fost conferința ”Learning non conventional” concepută pentru promovarea tehnicilor de învățare moderne și pentru a încuraja schimbul de bune practici între participanții la proiect și alți membrii ai comunității educaționale locale si regionale. În cadrul conferinței eleva Mădălina Rafa a susținut un articol despre promovarea exemplelor de bună practică din școala dejană, axându-se în special pe evenientul de învățare experimentală trans si inter curriculară ”Festivalul Științific”, iar colectivul de profesori format din directorul școlii Daniela Herineanu, coordonatorul proiectului, Diana Rafa și profesorul Laura Câmpean au susținut o lucrare despre învățarea trans și inter curriculară în contextul noilor schimbări din curriculum-ul școlar promovat de învățământul românesc.
O asemenea experiență didactică este totdeauna semnificativă pentru școlile participante, implicând acțiuni de învățare diverse, pe lângă tema centrală a reuniunii. Și în acest caz organizatorii au dovedit competență și rigurozitate în promovarea actului educațional prin activități de lucru pe grupe internaționale de elevi, ateliere de robotică, ateliere de promovare a identității culturale, momente de sporire a coeziunii grupului internațional de elevi, activități sportive, excursii de documentare și momente de reflexive.
Perioada de o săptămână a trecut repede pentru membrii echipei de proiect lăsând în suflete amintiri unice, prietenii frumoase și dorința exprimată de a candida la un nou proiect de cooperare în aceeași echipă internațională.
Evenimente de invatare neconventionale
Odată cu implementarea proiectului ”Developing inter and trans curricular skills for 21-st century” pentru Școala Gimnazială ”Avram Iancu” a început o perioadă fructuoasă, bogată în evenimente de învățare destinate elevilor și profesorilor, concepute pentru a sprijini predarea inter și trans curriculară. De departe, evenimentul cu cel mai mare impact în rândul elevilor a fost expoziția cu experimente de învățare denumită ”Festivalul Științific”. Pentru mulți copii experimentele științifice sunt evenimente dorite, de multe ori soldate cu mici incidente, dacă nu accidente prin bucataria casei, în urma vizionării unui filmuleț din mediul on-line. Plecând de la imaginea bunului vrăjitor din poveștile copilăriei până la halatul imaculat al micului savant de o inteligență sclipitoare care uimește adulții din jurul său, fiecare copil își dorește să se identifice sub o formă sau alta cu un cercetator științific. Școlile implicate in parteneriatul Erasmus+ mai sus menționat au ales drept activitate principală de promovare a învățării trans si inter curriculare, evenimentul numit ”Festivalul Științific”.
Desfășurat sub forma unei reuniuni de ateliere tematice cu experimente științifice derulate de elevi sub atenta îndrumare a profesorilor, festivalul a fost cea mai populară activitate a proiectului concepută pentru o largă participare din rândul elevilor din Școala Gimnazială ”Avram Iancu”, din alte școli din comunitatea locală și din scolile partenere din proiect.
Pe parcursul anului școlar trecut am fost elevă în clasa a patra la Școala Gimnazială ”Mihai Eminescu” și am avut ocazia de a vizita atelierele evenimentului cu clasa mea si cu doamna învățătoare Gabriela Lădariu. Pentru noi a fost o experiență cu totul specială pentru că am avut ocazia să fim mici cercetători fără riscul de a se supăra mama sau de a distruge obiectele din bucătărie. Pe rând am avut ocazia să descopăr forța magnetică, circuite electrice, gravitația si forța lui Arhimede, preparate pentru microscopie, măsuri de prim ajutor, fiziologia organelor corpului omenesc, desenarea elipsei prin mișcare continuă, calculul dobânzii bancare, generarea vârfurilor unui poligon regulat cu ajutorul magnetismului, calculul distanței în linie dreaptă între două puncte de pe hartă, pH-ul substanțelor, evidențierea proteinelor, și tehnici tradiționale de olărit. Deasupra tuturor figura mamei mele care inspecta atelierele cu ochi severi, fiind unul din profesorii organizatori, îmi dădea un motiv in plus de mândrie. De la mama stiu că un număr de 600 de elevi din Școala Gimnazială ”Avram Iancu” au vizitat atelierele expoziției, iar alti 150 de elevi au participat din școli din comunitatea locală si regională.
Anul școlar 2017-2018 a însemnat pentru mine transferul la Școala Gimnazială ”Avram Iancu”, din acest motiv festivalul a devenit cumva un eveniment al meu. Știam multe aspecte din interior, aveam experiența vizitării de anul trecut și mă interesa să văd cu ce ne va mai surprinde anul acesta. Faptul că un grup mare de elevi din clasa a V-a au fost aleși să susțină experiemente mă făcea sa ma simt mai atrasă de tot ce urma să se întâmple. Am aflat repede noutățile: măsurile de prim ajutor urmau să fie explicate de un medic specializat în medicină de urgență, multe experimente noi au fost introduse: tipuri de forțe la fizică, calculul distanțelor dintre planetele Sistemului Solar cu ajutorul legii lui Titius-Bode, sectiunea de aur în artă și arhitectură, semnificația scrierii cu cifre arabe, latitudinea și longitudinea, simularea erupției unui vulcan, observarea plantelor inferioare: licheni, mușchi de pădure cu ajutorul lupei. Din nou un număr semnificativ de elevi au participat la susținerea experimentelor sau au vizitat atelierele pe parcursul a două zile, conform unei programări pe ore.
Cel mai mult mi-a plăcut caracterul practic, direct aplicat al noțiunilor studiate. În cadrul atelierelor am avut ocazia să experimentez, să constat, să mi se explice un fenomen, să mă documentez cu ajutorul pliantelor de documentare pe care le-am luat acasă. De fiecare dată eram printre cei care dorea să încerce experimentul. De data asta învățarea se făcea fără caiete sau teme, dar senzația de a face un experiment, de a observa și de a înțelege a rămas vie în mintea noastră și cu siguranță va fi fructificată pe parcursul viitorilor ani de studiu. Am avut sentimentul că noțiuni complicate coboară de pe paginile riguroase ale manualelor școlare direct în fața mea, ajutându-mă să deleg mistere…
Cred că momentul când am fost cea mai incântată de Festivalul Stiințific a fost acela când în urma discuțiilor cu partenerul meu de dans care este elev la o scoală din altă localitate, acesta i-a spus mamei sale că școala de la Dej ( si se referea la Școala ”Avram Iancu”) are activități mai frumoase si mai interesante decât cele din școala lor.
”Festivalul Științific” este un eveniment despre știință pe înțelesul elevilor, despre descoperirea de noi puncte de interes pentru un copil, despre accesibilitatea informației, despre ce poți să devii, despre căi care ți se deschid. Toate astea cu activități simple, apropiate de mediul școlar și poate tocmai de aceea cu adevărat speciale.
Madalina Rafa, elevă în clasa a V-a A,
Școala Gimnazială ”Avram Iancu”, Dej